søndag 29. juni 2008

Gjør det noe?

Aalesunds fotballklubb har slagordet "Gjør noe med deg". Jeg ble interessert i dette uspesifisert noe, et eller annet, som de har som målsetning å gjøre med meg, og tenkte at jeg vil komme til bunns i denne farsen.

Så jeg ringte daglig leder i Aafk, Henrik Hoff. Samtalen vår forløp noenlunde slik:

- Hei, det er Henrik Hoff
- Hei, Henrik, du snakker med Lyndon B. Johnson.
- Den tidligere amerikanske presidenten?
- Nettopp. Grunnen til at jeg
ringer er at jeg gjerne vil vite litt mer om Aafks slagord: Aafk - Gjør noe med
deg.
- Ja, hva med det?
- Jeg syns bare det er litt vagt. Akkurat hva er
det dere ønsker oppnå?
- Vel, vi har hatt interne debatter, og kommet fram
til at "Gjør noe med deg" var det mest hensiktsmessige for oss. Vi ønsker å være
en klubb som har en målsetning, hvilkensomhelst, og den skal skape en reaksjon,
et eller annet vilkårlig, hos deg, og alle andre som føler at de kan regnes
under den betegnelsen. Vi kan selvfølgelig aldri bli sikker på at vår ønskede
påvirkning lar seg gjennomføre. Mottakerne, i dette tilfelle deg, kan tolke,
eller ubevisst oppfatte, budskapet på et ganske annet vis enn det intenderte.
Likevel vil jeg påstå at vår kampanje er så uspesifikk at det er fullkomment
umulig at Aafk ikke gjør det "noe" med "deg" som vi ønsket å gjøre.
- Det
var ikke det vi egentlig skulle snakke om, men jeg blir litt nysgjerrig: finnes
det noen som ikke føler at de faller inn under benevnelsen "deg"
- Visst
gjør det dét! Steiner for eksempel. Jeg kan brøle deg deg deg deg til en stein
hele dagen, uten at den blir påvirket av den grunn.
- Det har vel kanskje
med at steinen ikke kan reflektere?
- Nja, den reflektere jo sollys, især
hvis steinen er lys på farge.
- Men, finnes det noen mennesker dere ikke
forsøker å nå med dette "deg"?
- Nei ... Eller jo, moldensere.
- Takk for at du tok deg tid til å snakke med meg Henrik!
- Ingen årsak, håper dette var oppklarende
- Som et skylag som sprekker så solen titter frem! Adjø.
- Adjø min gode mann

(Henrik rir inn i solnedganen)

Kampen mellom Aafk og Molde fk var forøvrig gørrkjedelig, og endte 1-1. Gjør det noe for deg?

Ingen kommentarer: