mandag 30. juni 2008

Skihopp og bensinpriser

Mange av oss (ikke jeg) er opptatt av den høye prisen på bensin for tiden. Det spekuleres nå om prisen kommer til å fortsette å stige og hvor det hele kommer til å ende.

Prisen på råolje er nå over 130 USD fatet, en økning på over 30 USD siden i vinter, og den forventes å stige over 150 USD allerede i løpet av sommeren. Videre er det slik at situasjonen i midtøsten kan avgjøre om den får en drastisk stigning - ved for eksempel et Israelsk angrep på Iranske atomkraftverk.

Dette bryr meg lite, men det bryr mange andre. Grunnen til at jeg har valgt å skrive om dette er enkel: I dag morges, mens jeg bladde i Presidentposten fra forrige uke og mimret litt, lot jeg blikket gli mot fjernsynsskjermen, hvor en spennende graf som illustrerte bensinprisens svingning gjennom ukedagene hadde sin tid i rampelyset. Den visteseg som høyest på mandag, og konstant synkende mot det laveste punktet på søndagen. Deretter skjøt den i været på mandagen, noe som gjentok seg hver uke. Du kan delv forestille deg hvordan grafen ble seendes ut.
Uten å vite helt hva innslaget dreiet seg om, snudde jeg hodet på skakke, og forestilte meg én uke som en hoppbakke. Svært underholdende, og jeg ble dradd inn i innslaget og oppslukt av grafen. Jeg tenkte på den gangen Wirkola hoppet (og Neuendorf hoppet etter ham), da Boklöv begynte å hoppe i v-stil og ikke minst den gangen da Espen Bredesen forbedret sin egen verdensrekord med én meter.

Så var innslaget over, og en mann i oransje kjeledress innsmurt i svart suppe fikk meg til å forstå hva det hele dreide seg om og sendte meg tilbake til Presidentposten.

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: