lørdag 28. juni 2008

Røgere

I lengre tider har problemet røyking opptatt meg - ikke som et generelt problem, men som et mer nøkternt problem rundt blinde og røyking. Min farfar donerer pengegaver til blindeforbundet, men støtter han de da i røykingens sak?

Uansett... problemstillingen "røyker blinde?" har i mange år (for ikke å si eoner) opptatt meg veldig. Dette etter at jeg i en novelle av Raymond Carver ble opplyst om at de ikke gjør det. Hvorfor, sier du? Jo, fordi de simpelthen ikke kan se røyken som kommer ut av kjeften når de uthalerer.
Dette virket pussig på meg - handler røyking altså kun om å se røyk stige opp foran ansiktet? Får du ikke da samme nytelsen ved å stirre på e bål - eller en annen røyker?

Jeg har gått i dybden, og undersøkt dette hos flere røykere, og svaret som har kommet frem er like urovekkende som selve spørsmålet: Jo, røyking handler om å se røyken. Den trøtte grå røykskyen som omhyller deg (dersom det ikke blåser) og til slutt løses opp i intet, men straks avløses av en ny røyksky.
Men videre undersøking avdekket også at røykere er svært begeistret over følelsen av røyken som smyger seg nedover mot lungene, fyller de med seg selv, og deretter skiller ut nikotinen som suser i intergalaktisk fart mot hjernen for å stimulere den - på røykingens vis. Men likvele, de fastholder at det å se røyken uthaleres, det er enda bedre.

Så, for å konkludere har jeg ikke ennå kommet til bunns i saken (mye grunnet at jeg ikke har våget spørre en blind person), men mye tyder på at Carver kan ha sagt noe.

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: