tirsdag 26. august 2008

Død mann


Jim Jarmusch er en av nåtidens flinkeste regissører, synes jeg. Helt siden jeg så Night on earth uten tekst har jeg titt og ofte latt meg fascinere av hans mesterverker, hvis hovedrolleinnehavere har bestått av storheter som Steve Buscemi, Tom Waits og Johnny Depp.

Nå sist lot jeg meg trollbinde av sistnevntes rolle i filmen Dead Man, av selvfølgelig Jarmusch. Depp spiller her William Blake, en bankmann på rømmen fra lovens lange arm etter et mord han begikk i selvforsvar. Dette skjer etter han oppdaget at stillingen som bankmann i byen Machine var besatt. Han flykter, og møter senere indianeren Nobody, som tar vare på flyktningen og lærer han spirituelle kunster som skal vise seg å gi Blake en dyp, dyp innsikt i seg selv.

Jeg vil ikke gjengi mer av filmen her, men bare oppfordre leserne om å løpe/gå/svømme/hoppe/rulle/slå bro og se denne feiende flotte filmen, med en minst like feiende flott Johnny Depp i hovedrollen!

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: