mandag 28. juli 2008

Batman II

Christian Bale, skuespilleren, han er jo guddommelig. Publikum roper på mer, og mer får de: Bale hopper fra høye bygninger, ruser Batmobilen til pekeren heller mot det røde feltet, kliner med dama i filmen, søstra til protagonisten i Donnie Darko. Alle heier på han nå, ingen liker skurken, Jokeren, spilt av avdøde Heath Ledger, som i den siste tiden har blitt idolisert og sammelignet med storheter som James Dean (ufortjent, synes jeg).

Filmen når sitt klimaks, skurken, eller Heath, henger i en tynn tråd mens Batman lekser han opp og ned om forskjellen på rett og galt. Så kommer snuten, og Batman stikker sin kos. Skal han på do, eller skal han redde noen fra den visse død. Det første, tror jeg.

Publikum i harnisk nå, hvor er Batman, er filmen over?! Neida, han dukker opp igjen, noe skadet, men han er der, pryder lerretet med sin stramme kropp og åpenlyse arr. Han er hardnet med tiden, mer moden, som en tomat. Bale liker ikke tomater, men det gjør Batman. Han hiver i seg én, kanskje to, så fortsetter han krigen mot det onde. Det ondes problem, kanskje.

Det hele er over, kinosalen tømmes, stolene må skiftes ut til neste forestilling; de er neddysset av svette, flass og omhyllet av fiselukt. Jeg lodder stemningen hos publikum.

"Nja, tja, det var en helt grei film", sier alle sammen i kor. "Jeg skal hjem og vaske meg", sier en annen like etter, mens en tredje løper ned mot elva.

Vel, jeg gleder meg til neste film jeg skal se på kino. Kanskje en av Dr. Uwe Boll?

Takk Lyndon

1 kommentar:

Mrs. Joker sa...

Fy faen så sinnsykt patetisk! Hvordan kan du si at Heath Ledger ikke var en herlig skuespiller? Han var (for ikke å si er) like stor som feks. James Dean.. Fra mitt synspunkt, større<3

Och sånn bare for å opplyse deg, Old man.. The Joker er mer elsket enn Batman -.-' Følg med, bitch!