torsdag 3. juli 2008

Full rulle på sykehuset

Elveblindhet er tilsynelatende en kjedlig opplevelse, men ikke bare er den det: den er også langdryg. Jeg har fått beskjed om å bli værende her på sykehuset i noen dager framover, noe som medfører at Fiji-oppholdet ikke kommer til å fortone seg helt slik jeg hadde tenkt. Men jeg gjør det beste jeg kan ut av det, og skriver derfor i dag om et artig tidsfordriv jeg kom over i min vandring rundt omkring i sykehusets korridorer.

Dette spillet er ingen ringere enn Kurrong, også kjent som Livets Spill, her på sykehuset. Spillet har visse likheter med en mer kjent slektning, Biljard, men må aldri forveksles med denne. Fijianere er visstnok ivrige spillere av Kurrong, og et daglig slag er ikke ukjent for mannen i gata, noe dagens bilde illustrerer.

For å klargjøre noe av reglementet og spillets gang har jeg laget et sett regler basert på mine observasjoner så langt:

1. Man skal bøye seg for en antatt bedre motspiller.
2. Man skal ikke spise baronen.
3. Man skal ikke bytte ut kurrong med biljard.
4. Man skal fnyse av at kurrongen ikke ennå har fått innpass i Vesten.
5. Man skal hedre kurrong.
6. Det er definitift lov å slå med den andre enden av køa.
8. Hoppe over 7.
9. Hvis det blir halvpipe over kanten skal brikken umiddelbart plasseres i sirkelen ved koppen.
10. Ikke mer enn 45° vinkel ved slag.
11. Det er strengt forbudt å løpe/danse på kurrongbrettet.
12. Det er tillat å spise i kurronglokalet.
13. Det er også lov å drepe utrydningstruede arter for å lage f.eks brikker til kurrong (elfenbenbrikker).

Bonusregel: Det er luretrix å slå en annens brikke inn i nakkeslagsposisjon, da dette er utrolig kjipern.

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: