mandag 21. juli 2008

En anti-demokratisk idé

Ved lokalvalget i 2011 skal 16-åringer kunne stemme. Det er riktignok en prøveordning, men dette er historisk, og mange mener det er på høy tid.

Jeg mener dette er beklagelig, fordi jeg tror den gjengse sekstenåring er for uengasjert i politikk til at de burde få stemmerett. Men, jeg er også av den oppfatning at den jevne 18-åring er for lite engasjert i politikk til at han eller hun burde ha stemmerett.

Syns jeg altså at aldersgrensen for stemmeretten burde heves ytterligere? Nei, på ingen måte, jeg syns den burde fjernes! Systemet vi har i dag er basert på at økt alder fører til økt erkjennelse, erfaring = innsikt.

Istedenfor aldersgrense burde det være en slags test som alle måtte gjennom for å få lov til å stemme. Testen skulle være enkel, og ikke teste verken iq eller politisk tilhørighet. I steden skulle den undersøke om borgeren hadde et nødvendig minimum av kunnskap om hva de politiske partiene stod for. Hvis personen hadde det kunne han eller hun stemme.

Dette er en svært elitistisk idé, som nok de færreste kan stille seg bak, men jeg tror definitivt den kunne hatt noe for seg. Det ville gi de engasjerte ungdommene mulighet til å påvirke, mens folk som bare stemte på Frp fordi de vil ha billigere bensin ikke ville fått lov å stemme. Det ville vært en fantastisk dag for demokratiet!

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: