lørdag 5. juli 2008

Tour de France Correspondance (Étape 1)

Omsider framme i Brest i Nordøst-Frankrike, etter noen strabasiøse sjømil i kajakken, som nesten kan virke som har blitt en del av meg etter slik en ferd. Tourens første etappe har gått meg hus forbi, og jeg kan ikke gjøre annet enn å oppsummere det jeg har rukket å få høre fra lokalbefolkningen og noen grisete tabloider.

Idet jeg dro kajakken min på land krysset de siste rytterne målstreken, kunne en fisker fortelle meg. Jeg hastet videre mot en brødbutikk for å få i meg noe mat og hjøre videre hvordan etappen hadde fortonet seg:

Spanske Alejandro Valverde, en av sammenlagtfavorittene i årets Tour, vant etappen på etter det som sies å ha vært en forrykende avslutning, hvor spanjolen nærmest sendte motstanderne i en looop av slow-motion mens han selv spurtet i fra hovedfeltet og utbryteren Kim Kirchen, som kun var noen hundre meter foran. Sistnevnte snur seg bare for å se Alejandro Valverde komme halsende bakfra og suser forbi. Spanjolen er knusende overlegen, og vinner foran Philippe Gilbert fra Francaise des Jeux og Jérôme Pineau fra Bouygues Telecom. Kirchen ruller misfornøyd inn til en skuffende 4. plass.

Så, i morgen fortsetter Touren i de samme trakter, fra Auray til Plérin, og da skal jeg forhåpentligvis levere fyldigere omtale.

Nå må jeg sette meg litt og rekapitulere.

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: