fredag 11. juli 2008

Morten Ståle Nilsen er en elendig kritiker

I går var jeg på kino og så den vidunderlige Be Kind, Rewind. En av dem jeg så den sammen med gjorde meg oppmerksom på at filmen fikk terningkast to i Norges største avis. Det kan da umulig stemme tenkte jeg, men joda, det gjorde det, og suppa kan leses HER.

Nå har jeg lite i mot at noen er av ulik oppfatning angående om en film er god eller dårlig. Det som irriterer meg er at denne såkalte kritikken ikke inneholder noe som helst saklig begrunnelse for hvorfor Morten Ståle Nilsen fant filmen dårlig. Jeg bet meg merke i utallelsen hans om at: "[Filmen] ender opp så feilslått at det egentlig er vanskelig - og liten vits - i å prøve å forklare hvorfor eller hvordan. "

Nei jasså du! Her er det et oppkok av egne meninger dårlig kamuflert som kritikk. Er ikke alle anmeldelser det da, spør du. Og jeg svarer: nei, en viss profesjonalitet må man forvente, selv av Norges største avis. Deres gode venn Lyndon Buoy Johnson tar saken og skriver en melding til denne latterlige figuren Morten Ståle Nilsen:

"Jeg vil strengt tatt ikke tipse deg om noenting, men er veldig nysgjerrig
på hva som gjorde at filmen Be Kind, Rewind, og jeg siterer: "[E]ndte opp så
feilslått, at det er vanskelig - og liten vits - i å prøve å forklare
hvorfor
eller hvordan."?

Jeg har nettopp sett filmen (den kom først
på kino i Ålesund i dag), og
fant den svært underholdende. At vi har ulik
oppfatning angående hvor god
filmen, eller hvilken som helst film er, er
irrelevant. Hva som betyr noe er at
dette er virkelig slett arbeid fra din
side. Din dårlige evne til å artikulere
hva ved den som ikke holder mål er
så påfallende at jeg må gå ut i fra at dette
er den første filmanmeldelsen
du har skrevet.

Nå leser jeg vanligvis ikke VG, så det er godt mulig at
dine
retningslinjer går ut på at enhver anmeldelse skal være så i overkant
tabloid at
den tåkelegger heller enn redegjør. Da beklager jeg denne
meldingen, og håper at
du fortsetter som før i tøysetidningen din. Hvis du
derimot har noen tro på at
du driver folkeopplysning, forbrukerveiledning
eller noe med samme ordlyd vil
jeg anbefale deg å skifte arbeid snarest.

Mvh
Lyndon Buoy Johnson"

Det bør vel kanskje bemerkes at Morten Ståle Nilsen er en av landets mest profilerte film- og musikkritikere.
Takk Lyndon

1 kommentar:

Anonym sa...

Lette opp et bilde av Morten Ståle Nilsen - han så gammel og avdanket ut. Så leste jeg alderen hans og en anmeldelse og fant ut at han er bare 'avdanket'...

(Noen vil si at jeg ser gammel og avdanket ut. Men jeg vet jo at jeg er bare 'halvgammel' - men føler meg ganske ung...)

BOHEM