tirsdag 1. juli 2008

Fylkesjuken

Fylkesjuken er den nye folkesykdommen. Denne påstanden trenger ikke begrunnes videre; dette vites intuitivt. Fylkesjuken er vemmelig, og den gjør, på lik linje med AaFK, noe med deg. Men hva er dette noe? Jeg har tatt turen og satt meg ned under fire øyne med selveste fylkesmannen på Fiji for å høre hans syn på saken.
Vi hopper over formalitene og går rett på godsakene, nemlig intervjuet. Spenn fast bilbeltet. Nu kör vi, full fart.

- Good day, Lyndon B. Johnson is my name.
- Hei hei, fylkesmannen på Fiji her.
- Snakker du norsk? Er dette skjult kamera?
- Hehe*, nei, jeg ble nok bare tilfeldigvis født og oppvokst i Norge for så å flytte til Fiji som 77-åring for å følge mitt kall som fylkesmann - ja, nettopp Fijis.
- Høres interessant ut, men fylkesjuken herjer for tiden på alle de sju verdenshav. Situasjonen er prekær, og tiden knapp. Så la oss bare 'cut to the chase' som man pleier å si.
Fylkesjuken gjør som kjent noe med oss, men eksakt; hva?
- Hehe*, kombinasjonen 'fylkesjuke' og 'noe' er et svært sammensatt og komplekst problem, så her spør du vanskelig Lyndon! Men la meg forsøke å forklare: Fylkesjuken gjorde sitt inntog til Europa fra Asia rundt det herrens år 1349, og har siden satt sine spor. Nøyaktig hva som kan regnes som dens opphav vites ikke, men det vi vet er at den er umulig å kurere. Én gang fylkesjuk, alltid fylkesjuk.
- Informativt. Men det siste der, det høres litt ut som en slags underutviklet analogi til alkoholisme? Du vet, én gang på fylla, alltid på fylla?
- Jo, ja.
- Takk, hehe**.
- Ok. Vel, vet du egentlig noe som helst om fylkesjuka?
- Nei , desverre du, ikke utover den informasjonen jeg allerede har avgitt. Jeg er bare en simpel fylkesmann, du må nok spørre noen som er litt høyere opp i systemet hvis du vil ha tilgang til de virkelige godsakene. Informasjonen er gradert, da fylkesjuken har stort potensiale innen biologisk krigføring, og ... ops, der forsnakket jeg meg visst. Jeg må gå, hadet.
- Jeg har ingen ting å ha det i. Men ha. Det.

* Tørr latter
** Mild og innbydende latter

Fortsettelse følger . . . ikke

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: