tirsdag 1. juli 2008

Jeg vil bli en liten havhest!

Reisebrev fra Fiji:

Havhester beveger seg rykkvis, og under vann er det bare mulig å se dem mens de er tilnærmet ubevelige. Ved svake understrømninger danser de forsiktig, med en eleganse selv mitt ufølsomme sjelsliv finner rørende. De hever hodene, og lar dem vugge sakte til hver side, mens overkroppen beveger seg i motsatt retning. Halene krølles og strekkes ut, mens sjøhestene flyter rundt i spiraler. Ofte danser de sammen i grupper, der to og to danner par. Jeg tror nesten de er monogame, som fuglene.

Høyest holder jeg av Phyllopteryx eques, tresjødragen (bildet). De ser ut som opprevet tang, og svømmer forsiktig og ærefulle, med slør etter seg. Hodene deres er alltid senket, som om denne arten må bære, ikke verdens synder, men er i steden tynget av hele klodens tristhet.


En annen havhesttype jeg bestemt kan huske å ha artsbestemt er Pegasus chiropterus, men den finner jeg ingen referanser til i bilogibøker, så jeg har sannynligvis diktet den opp.


I morgen vil jeg forsøke å fange en havhest!


Takk Lyndon

Ingen kommentarer: