onsdag 2. juli 2008

Sykdomssutbrudd

Jeg skriver i dag fra en sykehuspost, noe handikappet, men ved godt mot.
Grunnen til at mitt innlegg ved sykehuset utenfor Savusavu skyldes elveblindhet som inntraff da jeg falt i søvn ved en myr i nærheten av bungalowen min.

Elveblindheten fortoner seg på følgende måte: små parasitter setter seg rundt øynene til offeret for elveblindheten, og de gir betennelse i øyet slik at hornhinnen blir dekket og en grå stær-liknende blindhet oppstår. Legene forteller meg at nye framskritt innenfor forskningen har avdekket at baktterien Wolbachia er den store synderen for mine lidelser, og at denne har blitt overført til meg via en flue. Wolbachia-bakterien er slu, og får immunforsvaret mitt til å danne betennelse. Nå som man synderen er kjent, kan legene behandle meg med antibiotika, og siden forebygge med en vaksine.

Jeg regner med å gjennomføre mitt neste innlegg så snart som mulig.

Takk Lyndon (og ikke den hersens flua)

Ingen kommentarer: