søndag 6. juli 2008

Tour de France Correspondance (Étape 2)

Hei igjen, og velkommen til det andre innlegget som tar for seg årets utgave av det populære sirkusløpet Tour de France.

Dagens etappe gikk fra Auray til Saint-Brieuc, og var en ganske kort og kjapp, men småkupert etappe med store muligheter for brudd, noe som passet klassikerrytterne bedre enn spurterne. I likhet med den første etappen var det en tøff stigning mot slutten, noe som viste seg å passe nordmannen Thor Hushovd midt i blinken. Da Fabian Cancellara startet spurtballet noen hundre meter før mål, og skaffet seg en solid luke direkte, så det ut til at Thor Hushovd og resten av feltet måtte kjempe om andreplassen. Men oksen fra Grimstad hadde helt andre planer, og da Cancellara fikk motvinden midt i fleisen var han ute av bøttebaletten. Mark Renshaw ga Hushovd et perfekt opptrekk, og hundre meter før mål var det duket for Thor-show.

Etter etappen fikk jeg et par ord med nordmannen, og han hadde følgende å si:

Da Cancellara gikk, sa jeg til Mark: "Ikke stress, jeg er her". Han startet helt på riktig tidspunkt og jeg gjorde en stor spurt. Jeg var ganske sliten etter i går, men følte meg sterkere i dag. Laget gjorde en fantastisk jobb!

Det var ikke vanskelig å se at Thor var svært fornøyd med etappeseieren som forøvrig er han sjette i Tour de France.

Nå går ferden i Frankrike videre, og jeg kommer til å kommentere sporadisk de gjenstående etappene.

Takk Lyndon

Ingen kommentarer: